Spis treści:
26 czerwca ruszyła światowa kampania informacyjna organizacji GS1 o przejściu z produktowych kodów kreskowych UPC/EAN13 na dwuwymiarowe GS1 Digital Link. 50 lat po pierwszym zeskanowaniu kodu kreskowego, 22 liderów z grona największych firm podpisuje globalne wspólne oświadczenie wzywające do przejścia na kody QR ze standardami GS1, aby zrewolucjonizować doświadczenia konsumentów. Sygnatariuszami są wiodący gracze branży jak Alibaba, Carrefour, IGA, JD.com, J.M. Smucker, Mondelez, Lidl, L’Oreal, Nestle, P&G i Savencia.
Celem tej inicjatywy jest szerokie przyjęcie przez sprzedawców detalicznych i producentów kodów QR zgodnych ze standardami GS1 na całym świecie do końca 2027 r.
Na czym polega rewolucja w kodach kreskowych umieszczanych na produktach konsumenckich? Jakie zmiany czekają w tym obszarze producentów, sprzedawców i konsumentów? Jakie korzyści przyniosą, a jakie rodzą obawy?
50 lat jednowymiarowego kodu kreskowego
Dokładnie 26 czerwca 1974 roku minęło 50 lat od zeskanowania pierwszego kodu kreskowego na produkcie. Od pół wieku kody EAN13 (w USA i Kanadzie – UPC) towarzyszą każdemu produktowi, dostarczając markom i sprzedawcom informacje o wielkości sprzedaży i pomagając zarządzać zapasami. Ponad miliard artykułów opatrzonych kodami kreskowymi jest skanowanych więcej niż 10 miliardów razy dziennie. Jednak obecnie bardziej niż kiedykolwiek konsumenci i organy regulacyjne wymagają większej ilości danych o produkcie, takich jak sposób użytkowania, instrukcje, bezpieczeństwo, składniki, wartości odżywcze, certyfikaty, recykling itp. , przy czym istnieje ciągła potrzeba ulepszeń identyfikowalności produktu w łańcuchu dostaw w celu ograniczenia ryzyka i poprawy obsługi klienta.
Tradycyjny kod kreskowy, który nam do tej pory służył, nie jest w stanie zaspokoić tych przyszłych potrzeb. Wraz z rozwojem technologii, cyfryzacji i automatyzacji, pojawia się zapotrzebowanie na zdecydowanie większą liczbę danych, jaką każde „biip” usłyszane przy kasie po zeskanowaniu produktu dostarcza producentom i sprzedawcom. Marki chcą być bliżej konsumentów, angażować ich cyfrowo w coraz bardziej wyszukany sposób i dostarczać wyselekcjonowane doświadczenia na poziomie opakowania.
Potencjał kodu 2D
Tradycyjny kod UPC/ EAN13 zbudowany jest z ciemnych kresek i spacji (jasnych kresek), może być skanowany przez tradycyjne skanery laserowe lub skanery wizyjne oraz pozwala na zakodowanie do 13 cyfr, prezentując numer GTIN (Globalny Numer Jednostki Handlowej). Kody 2D – dwuwymiarowe, zbudowane są z ciemnych i jasnych obszarów na siatce, podobnie jak szachownica. Dzięki algorytmowi wykrywania i korekcji błędów są bardziej niezawodne. Jego odczyt wymaga skanera wizyjnego. Są mniejsze i mogą przenosić znacznie więcej danych. Np. kod GS1 QR może zakodować aż 7089 cyfr lub 4296 znaków alfanumerycznych! Obok nr GTIN może być prezentowana data ważności, numer partii/serii, cena. GS1 Digital Link to standard GS1 zapisu danych w postaci adresu URL. Zazwyczaj wskazuje jedną, konkretną stronę internetową. Można powiedzieć, że kod QR to wyzwalacz treści – i tu otwiera się wachlarz możliwości do interakcji cyfrowej konsumenta z inteligentnym opakowaniem, aby otrzymał on cyfrowe, wyselekcjonowane doświadczenia.
Rewolucja w dziedzinie identyfikowalności
Więcej na temat nadchodzących zmian opowiada Steve Gryczka, Dyrektor ds. strategii i rozwoju korporacyjnego w Markem-Imaje.
Nadchodzi ogromna zmiana w dziedzinie identyfikowalności – ludzie nazywają ją „śmiercią kodu kreskowego”. Czy mógłbyś nam wyjaśnić tę koncepcję i opowiedzieć o tym, dlaczego tak się dzieje?
Niekoniecznie określiłbym to jako śmierć kodu kreskowego, ale raczej jako ewolucję od obecnego jednowymiarowego kodu UPC lub EAN13, który można dziś zobaczyć na każdym produkcie detalicznym lub przedmiocie będącym w obrocie handlowym, do dwuwymiarowego kodu kreskowego, takiego jak kod kreskowy GS1 Digital Link, który może pomieścić więcej danych niż tradycyjny kod kreskowy UPC/EAN13 i może być wykorzystywany w celu zapewnienia większej użyteczności i wartości sprzedawcom detalicznym, markom, dystrybutorom i konsumentom.
W świecie, który szybko ulega cyfryzacji, rośnie zapotrzebowanie na więcej informacji lub danych o produktach, które mogą ulepszyć sposób, w jaki je produkujemy, sprzedajemy, kupujemy, konsumujemy i poddajemy recyklingowi. Istnieją jednak ograniczenia dotyczące ilości informacji, które można wydrukować na opakowaniu produktu, a także przechowywania tych informacji i danych o produkcie w sposób dostępny dla skanerów, telefonów komórkowych i innych urządzeń do automatycznego gromadzenia danych w celu ich wykorzystania.
Wprowadzenie kodu kreskowego GS1 Digital Link stwarza dla marek i sprzedawców detalicznych możliwość osadzenia większej liczby danych identyfikacyjnych związanych z produktami i łączy URL do cyfrowych informacji o produktach i marce w małym formacie kodu kreskowego, który może zostać zeskanowany przez sprzedawców detalicznych, dystrybutorów i konsumentów. Zastosowania i cele są bardzo szerokie: zaangażowanie konsumentów, identyfikowalność i pochodzenie produktów, lepsze zarządzanie zapasami, zrównoważony rozwój i wiele innych.
Aby zrozumieć tę zmianę, przydatne może być spojrzenie w przeszłość. Kod kreskowy jest teraz zastępowany, ale kiedyś był postrzegany jako przełomowe, „nowe’ rozwiązanie. Jaki był początek pojawienia się kodów i jakie wnioski możemy wyciągnąć z tamtej zmiany?
Kody kreskowe zostały pierwotnie wynalezione, aby stawić czoła wyzwaniom, przed którymi stali sprzedawcy detaliczni w supermarketach – nieefektywne linie kasowe, ręczna inwentaryzacja tysięcy różnych sprzedawanych przez nich produktów, co negatywnie wpływało na zyski i powodowało złe doświadczenia klientów.
Wszechobecny kod kreskowy UPC lub EAN13, który widzisz dzisiaj, w zależności od lokalizacji zaczął być stosowany przez sprzedawców detalicznych w latach 80-tych, kiedy dostrzegli oni wartość wykorzystania kodów do automatycznego skanowania i sprawdzania sprzedaży produktów oraz automatyzacji inwentaryzacji.
Chociaż kod kreskowy był początkowo używany do automatyzacji realizacji transakcji i inwentaryzacji, sprzedawcy detaliczni i marki wkrótce odkryli, że dane zebrane z kodów kreskowych UPC /EAN13 otwierają również dodatkowe zastosowania i dostarczają cennych informacji na temat preferencji konsumenta, szybkości rotowania produktu, wielkości sprzedaży detalicznej, zapasów – dane te usprawniły planowanie i marketing produktu oraz zarządzanie zapasami.
Nauczyliśmy się, że dane pochodzące z kodów kreskowych UPC/EAN13 mogą zapewnić wartość markom i sprzedawcom detalicznym. Osadzenie większej ilości danych o produktach, produkcji i informacji cyfrowych w kodach kreskowych GS1 Digital Link nowej generacji umożliwi sprzedawcom i markom zapewnienie nowych zastosowań i przypadków użycia, które wykraczają poza to, co jest obecnie możliwe dzięki prostym kodom kreskowym UPC/EAN13, jeszcze bardziej poprawiając doświadczenia konsumentów oraz przejrzystość i efektywność operacyjną marek i sprzedawców.
Jaka jest przewaga nowych systemów nad kodami kreskowymi? Co mogą zrobić, czego nie potrafią jednowymiarowe kody kreskowe?
Dzisiejszy kod kreskowy UPC ma ograniczoną pojemność i może składać się z 12 cyfr, które reprezentują numer właściciela marki produktu, numer produktu i cyfrę kontrolną, przy czym kod EAN13 ma jedną dodatkową cyfrę zawierającą kod kraju produkcji.
W kodzie kreskowym UPC lub EAN13 nie ma miejsca na inne dane dotyczące produktu lub produkcji, takie jak numer serii, partii, data ważności lub inne dane, które zwykle są drukowane na opakowaniu w sposób czytelny dla człowieka i które mogą być przydatne dla marek, dystrybutorów i sprzedawców detalicznych, jeśli zostaną zebrane w sposób zautomatyzowany.
Kod kreskowy GS1 Digital Link zapewnia znacznie większą pojemność na dodatkowe dane o produkcie i produkcji, a także adresy URL łączące skany kodu kreskowego wykonane za pomocą telefonu komórkowego ze stroną internetową zawierającą dodatkowe dane o produkcie.
Dzięki tej dodatkowej pojemności przechowywania danych zaletą stosowania kodów kreskowych GS1 Digital Link jest to, że marka może osadzić w kodzie kreskowym więcej danych o produktach i produkcji, aby nie tylko wspierać automatyczne skanowanie i handel w punkcie sprzedaży dzięki skanowaniu GTIN, ale także umożliwiają zupełnie nowy zestaw zastosowań o wartości dodanej, takich jak:
- cyfrowe zaangażowanie konsumentów
- ulepszone zarządzanie zapasami poprzez automatyczną kontrolę partii i dat ważności produktów
- monitorowanie, identyfikowalność, pochodzenie produktu, śledzenie przekierowań poprzez zbieranie numerów seryjnych produktów
- szybsze zarządzanie wycofywaniem produktów dzięki automatycznej kontroli numerów partii
- dodatkowe informacje o produkcie, które mogą pomóc w recyklingu oraz zastosowaniach związanych z użytkowaniem/ wsparciem produktu.
Nowe aplikacje mogą poprawić doświadczenia konsumentów, umożliwić większą sprzedaż produktów i zwiększyć wydajność w całym łańcuchu dostaw, od marki do sprzedawcy detalicznego.
A czy kody kreskowe mają jakąś przewagę nad nowszymi rozwiązaniami? Jakie są główne przeszkody stojące na drodze do przyjęcia nowych rozwiązań?
Możliwość osadzenia większej liczby danych o produktach i produkcji oraz adresów URL w małym formacie kodu kreskowego Digital Link pozwala na tworzenie nowych aplikacji, które poprawiają doświadczenie, zaangażowanie i lojalność konsumentów, a także polepszenie sprzedaży produktów i wydajności operacyjnej, zarówno dla marek jak i sprzedawców.
Kluczem do osiągnięcia tej wartości jest osadzenie większej ilości danych produkcyjnych i produktowych w nowych kodach kreskowych Digital Link, co wymaga drukowania ich podczas procesu pakowania produktu.
Ponieważ w kodach Digital Link będzie osadzonych więcej danych o produktach, dla marek niezwykle istotne stanie się zarządzanie pełnym cyklem życia kodów kreskowych Digital Link, począwszy od tworzenia ich w zgodzie ze standardem GS1 i zarządzania danymi, poprzez drukowanie na linii i weryfikację wysokiej jakości kodów kreskowych, aż po zarządzanie cyfrowymi doświadczeniami dostarczanymi klientom i partnerom skanującym kody za pomocą telefonów komórkowych.
Uwzględnienie tych kwestii podczas przejścia z kodów kreskowych UPC i EAN13 na kody kreskowe Digital Link nie musi być skomplikowane, ponieważ eksperci od rozwiązań, tacy jak Markem-Imaje, oferują Markom pełną gamę rozwiązań i usług umożliwiających przejście i zarządzanie pełnym cyklem życia kodów Digital Link.
Inną kwestią związaną z przyjęciem nowych kodów kreskowych Digital Link jest możliwość ich skanowania przez sprzedawców detalicznych i urządzenia mobilne. „GS1 Digital Link Sunrise 2027” to program, którego celem jest zapewnienie wszystkim sprzedawcom detalicznym możliwości skanowania kodów kreskowych 2D, takich jak GS-1 Digital Link, do roku 2027.
Oprócz Digital Link Sunrise 2027 systemy operacyjne Apple i Android natywnie skanują kody kreskowe QR, w tym kody kreskowe QR Digital Link, aby zapewnić konsumentom łatwy dostęp do dowolnych adresów URL osadzonych obecnie w kodach kreskowych Digital Link.
Jak rozwój sztucznej inteligencji wpływa na „śmierć kodu kreskowego”?
Sztuczna inteligencja niekoniecznie wpływa dzisiaj na śmierć kodu kreskowego, ale w miarę jak marki będą w przyszłości osadzać więcej danych o produktach i produkcji w kodach kreskowych Digital Link, systemy sztucznej inteligencji będą dysponować większymi i bardziej znaczącymi zbiorami danych o produktach, na których będą mogły się szkolić, co umożliwi z kolei rozwój większej liczby aplikacji usprawniających zarządzanie zapasami w handlu detalicznym, planowanie produkcji, zarządzanie wycofaniem produktów i analizę trendów rynkowych.
Możliwości, które stoją przed nami, są ekscytujące, ponieważ poprawią doświadczenia konsumentów, umożliwią większą sprzedaż produktów i zwiększą wydajność w całym łańcuchu dostaw, od marki po sprzedawcę.
1GS1 to neutralna organizacja non-profit, która zapewnia globalne standardy, wspierające systemy i procesy na całym świecie – uczestnictwo i przyjęcie jakichkolwiek standardów jest dobrowolne.