Spis treści:
Obecne kody kreskowe 1D UPC były wykorzystywane do sprawdzania cen i serializacji produktów przez ostatnie 50 lat, ale wraz ze wzrostem zapotrzebowania na większą liczbę danych na opakowaniach, marki przechodzą na kody kreskowe 2D, które mogą przechowywać więcej informacji o produkcie, do których dostęp mają zarówno sprzedawcy detaliczni, jak i klienci. Nowe kody kreskowe 2D, w tym nowe GS1 Digital Link, przygotowują się do wycofania kodów kreskowych 1D w miarę jak branża nabiera tempa przed okresem rozpoczęcia ogłoszonego w USA projektu „Sunrise 2027”. 2027 r. jest to data przejścia na akceptowanie kodów kreskowych 2D w punktach sprzedaży (POS). Czym zatem jest nowy GS1 Digital Link i dlaczego jest tak ważny?
Z pewnością znasz globalną organizację pozarządową GS1, głównego nośnika standardów i pioniera kodów kreskowych, który zrewolucjonizował handel detaliczny od lat 70-tych XX wieku, i z którego obecnie korzysta ponad dwa miliony firm na całym świecie w 6 miliardach transakcji dziennie. Teraz, na fali cyfryzacji, GS1 wprowadziło nowy standard, GS1 Digital Link, który ponownie spowoduje radykalną zmianę w identyfikacji produktów poprzez cyfrowe łączenie produktów i po raz pierwszy ustanawiając dynamiczne lub „gorące dane” jako światowy standard. Dzięki temu znacznie więcej informacji o produkcie jest dostępnych dla całego łańcucha dostaw – od producentów do konsumentów.
W ramach GS1 Digital Link nastąpi aktualizacja kodów kreskowych z tradycyjnego kodu kreskowego 1D z globalnymi numerami jednostek handlowych (GETIN) składającymi się z 14 cyfr, do unikalnego kodu kreskowego 2D zawierającego numer GETIN, ale także istotną ilość dodatkowych wbudowanych danych, z których mogą korzystać producenci, sprzedawcy detaliczni i konsumenci.
Erik Lagarde, Globalny Manager ds. Klientów Strategicznych oraz Viktor Hermansson, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji z firmy Markem-Imaje, wzięli udział w Globalnym Forum GS1 w Brukseli, gdzie dyskutowano o GS1 Digital Link. Gareth Gardiner-Jones z MI rozmawiał z nimi o znaczeniu i konsekwencjach przejścia z kodów kreskowych 1D na dynamiczne kody 2D.
W skrócie, dlaczego GS1 przechodzi na kody 2D i GS1 Digital Link oraz jaką rolę odegra Markem-Imaje w ich wdrożeniu?
Erik Lagarde: Obecnie producenci stoją w obliczu wyzwań związanych ze stale rosnącymi cenami surowców i energii, dalszymi wymogami regulacyjnymi w zakresie identyfikowalności oraz żądaniami konsumentów dotyczącymi lepszej przejrzystości i widoczności informacji o produkcie. Ponadto kluczowe wskaźniki efektywności w zakresie zrównoważonego rozwoju, nowe materiały opakowaniowe i gospodarka o obiegu zamkniętym dodają nowe, dynamiczne elementy do programów producentów, sprzedawców detalicznych i konsumentów. Przejście z kodów 1D na 2D, a w szczególności na kod Digital Link QR, ma kluczowe znaczenie, ponieważ możliwe jest umieszczenie większej ilości spersonalizowanych i zmiennych informacji w jednym kodzie, aby stworzyć połączony produkt, z którego może z łatwością korzystać kilku różnych interesariuszy. Jeden kod QR będzie w stanie dostarczyć różne informacje, w zależności od urządzenia skanującego. Na przykład konsument może za pomocą smartfona uzyskać dostęp do tabel wartości odżywczych, daty ważności, ostrzeżeń o wycofaniu produktu z rynku i ofert promocyjnych; podczas gdy ten sam kod może zostać użyty przez kasjera do naliczenia opłaty za produkt, przez producenta do weryfikacji autentyczności, ale także do wysłania komunikatu o wycofaniu produktu. Serializowany, połączony kod QR umożliwia interesariuszom kompleksowego łańcucha dostaw lepsze łączenie i udostępnianie informacji, zwiększając przejrzystość oraz autentyczność i identyfikowalność produktu, jednocześnie umożliwiając zaangażowanie konsumentów.
Kod kreskowy QR GS1 Digital Link jest także bodźcem do ponownego przemyślenia szaty graficznej opakowania, a wdrożenie kodu 2D może potencjalnie zmienić zasady gry w branży. Wyobraź sobie, że nie musisz już dodawać pełnej listy składników w wielu językach na grafikach opakowań. Oszczędzisz przestrzeń projektową, możesz zoptymalizować zapasy SKU, a w niektórych przypadkach nawet usunąć cały materiał opakowaniowy. Potencjał posiadania nowej przestrzeni na produkcie oraz dynamiczny charakter Digital Link, umożliwiające dostosowanie informacji na późnym etapie, stanowią główną korzyść dla marketerów marki.
Markem-Imaje aktywnie wspiera przejście na ten nowy standard, który przyniesie korzyści markom, sprzedawcom detalicznym i konsumentom. Uczestnicząc i sponsorując Globalne Forum GS1, mieliśmy okazję wysłuchać obaw i oczekiwań, ale także pomysłów na dostosowanie naszych rozwiązań. Pomoże nam to w zapewnieniu specjalistycznej wiedzy technicznej i konsultingowej wielu naszym klientom, aby poradzić sobie z przejściem od drukowania opakowań do danych umożliwiających śledzenie produktu i zaangażowanie konsumentów cyfrowych.
Jak dużą zmianą będzie dla produkcji przejście z kodów kreskowych 1D na 2D?
Viktor Hermansson: W ciągu ostatniej dekady MI zaobserwowało postęp rynku w kierunku drukowania kodów 2D. Drukowanie kodów QR zawierających jedynie statyczny adres URL na płaskich powierzchniach nie stanowi wyzwania dla branży, ale staje się nim w przypadku stosowania bardziej złożonych kodów zawierających zmienne informacje dla połączonych produktów.
Podczas wdrażania kodu QR GS1 Digital Link zidentyfikowaliśmy dwa wyzwania. Po pierwsze, sama treść kodu; jakie i ile informacji będzie zawarte w linku. Nowy standard będzie miał wpływ na zarządzanie danymi, czyli zarówno tymi przepływającymi do i z linii produkcyjnej, jak i serializowanymi, ale także gorącymi danymi, które należy osadzić w kodzie. W zależności od zastosowań, marki mogą potrzebować dostępu do danych z systemów ERP i linii produkcyjnych oraz ich agregacji w celu wykorzystania ich w kodzie kreskowym 2D GS1 Digital Link, a także posiadania wiedzy specjalistycznej umożliwiającej zaprojektowanie kompletnego rozwiązania w zakresie kodowania.
W ostatnich latach firma Markem-Imaje poczyniła znaczne inwestycje w innowacje, zapewniając dobrze wyważone połączenie technologii drukowania i rozwiązań softwarowych, aby wspierać naszych klientów w zakresie pojawiających się wymagań w aspekcie drukowania, sprawdzania i kodowania zmiennych danych produktów w kodach kreskowych 2D. Nasze portfolio drukarek jest przystosowane do szerokiej gamy podłoży opakowaniowych, a obecnie nasze rozwiązania oprogramowania obejmują cały kompleksowy proces, od prostego projektowania kodu i komunikatu, poprzez weryfikację kodu i opakowania, po identyfikowalność, uwierzytelnianie i cyfrowe, połączone tworzenie doświadczeń produktowych w celu zaangażowania konsumentów. Obejmuje to możliwość dodawania powiązanych danych dotyczących wytworzenia produktu i danych URL do kodów kreskowych zgodnych z GS1, które mogą być wykorzystywane w całym łańcuchu dostaw przez producentów, dystrybutorów, sprzedawców detalicznych i konsumentów.
Drugim wyzwaniem będzie dobór odpowiedniej technologii druku do danej aplikacji. Niektóre prostsze zadania, np. produkcja seryjna przy minimalnych wymaganiach dotyczących identyfikacji produktu GTIN, można wykonać przy użyciu wstępnie wydrukowanych etykiet w trybie offline, podczas gdy inne aplikacje, wymagające standardowych danych produktu GTIN i bieżących kodów serializowanych lub zmiennych danych produkcyjnych, będą wymagały drukowania na bieżąco. Obecne technologie drukowania nie stwarzają problemu z drukowaniem kodów kreskowych 2D ze zmiennymi danymi na płaskich powierzchniach, ale większy nacisk na podłoża przyjazne dla środowiska i redukcja materiałów opakowaniowych wywierają presję na dostawców rozwiązań znakowania i kodowania, aby opracowali nowe technologie druku, które mogą drukować na prawie każdym podłożu i kształcie. Dzięki ścisłej współpracy z kluczowymi klientami Markem-Imaje opracowało zupełnie nową, przełomową technologię zwaną technologią Super Piezo Inkjet, która jest wyjątkowa na rynku. Umożliwia skomplikowany druk QR na powierzchniach 3D przy bardzo dużych prędkościach linii produkcyjnej. Już dziś możemy drukować kody kreskowe 2D o zmiennych danych z prędkością 120m/min lub 100 000 butelek na godzinę.
[red. Premierowy pokaz drukarki Super Piezo Inkjet odbył się na stoisku Markem-Imaje na tegorocznych targach Interpack w Düsseldorf].
Co dalej i jakie są ramy czasowe wdrożenia GS1 Digital Link?
Erik Lagarde: Oczywiście wdrożenie każdego nowego standardu wymaga czasu i podobnie jak w przypadku ustawy FDA Food Safety Modernization Act (ustawa modernizująca bezpieczeństwo żywności), cyfrowego paszportu produktu i GS1 Digital Link z serializowanymi kodami QR, przychodzi okres „wschodu słońca”. W przypadku GS1 Digital Link oficjalną datą uruchomienia jest rok 2027, ale ekosystem już zaangażował się w tę transformację, a sprzedawcy detaliczni aktualizują już 80% swoich skanerów w punktach POS, aby móc odczytać GS1 Digital Link. Codziennie widzimy nowe przykłady zastosowania serializowanego kodu QR zastępującego kod kreskowy 1D, np. sery i wino w niektórych supermarketach we Francji lub wędliny w Norwegii to tylko niektóre przykłady. Widzimy nacisk płynący z różnych źródeł: zgodność z przepisami to jedno, ale także duzi detaliści, którzy widzą dodatkowe korzyści, takie jak redukcja odpadów, informacje dotyczące identyfikowalności, dynamiczne ustalanie cen świeżej żywności blisko daty ważności i zwiększenie wydajności operacyjnej personelu sklepu. Nie wszystkie regiony, producenci czy sprzedawcy detaliczni są na tym samym etapie zaawansowania, ale zastosowanie będzie szybko rosło ze względu na wyżej wymienione korzyści. Jednym z głównych wyzwań, przed którymi staną producenci, jest wewnętrzne uzgodnienie zawartości nowego GS1 Digital Link. Markem-Imaje współpracuje już z wiodącymi markami CPG (ang. Consumer Packaged Goods) nad ich pierwszymi projektami obejmującymi drukowanie kodów kreskowych 2D w trybie online i tworzenie cyfrowych doświadczeń zarówno dla sprzedawców detalicznych, jak i konsumentów w zakresie połączonych produktów. Ta podróż dopiero się rozpoczęła i naprawdę ekscytujące jest bycie częścią wdrażania nowego światowego standardu – wpływającego na życie tak wielu ludzi!
Tłumaczenie artykułu blogowego opublikowanego na stronie Markem-Imaje autorstwa Garetha Gardinera-Jones’a; marzec 2023 r.