Spis treści:
GS1 Digital Link – nowy wymiar znakowania
Nowy GS1 Digital Link ma za zadanie standaryzację kodów kreskowych 2D produktów dostępnych w Internecie oraz standardów GS1, umożliwiając branży FMCG dostęp do dużej ilości danych i szybsze reagowanie na trendy w całym łańcuchu wartości. Producenci i marki muszą być przygotowani, jeśli chcą utrzymać przewagę konkurencyjną.
Rychłe przejście na kod kreskowy 2D na pierwszy rzut oka może wydawać się stosunkowo niewielkim krokiem w ewolucji sektora FMCG; w rzeczywistości nowy standard GS1 Digital Link stanowi ogromny krok naprzód dla całej branży, jedyną na pokolenie szansą dla producentów na „naciśnięcie przycisku resetowania” sposobu, w jaki wykorzystują i komunikują swoje marki.
Centralnym elementem tej rewolucji jest założenie działania z „gorącymi danymi”, czyli stopniowa zmiana i odejście od tradycyjnych danych statycznych do informacji dynamicznych wyodrębnianych za pomocą kodu kreskowego 2D, który działa jak internetowy adres URL. Łączy to producentów i właścicieli marek ze światem cyfrowym, dając im elastyczność i możliwość znacznie szybszego i skuteczniejszego reagowania na trendy w całym łańcuchu wartości – od dystrybutora po sprzedawców detalicznych i konsumentów.
W tym nowym, wspaniałym świecie znany liniowy kod kreskowy EAN/UPC można zastąpić pojedynczym, unikalnym kodem kreskowym 2D, który łączy każdy produkt z Internetem poprzez osadzenie adresów internetowych wykorzystujących globalne numery jednostek handlowych (GETIN). Ten dwuwymiarowy kod z dostępem do Internetu wzmocni lojalność wobec marki i zmieni wydajność, identyfikowalność i zrównoważony rozwój, a jednocześnie będzie nadal emitował dobrze nam znany sygnał dźwiękowy przy kasie detalicznej.
Jeśli chodzi o technologię zmieniającą zasady gry, Markem-Imaje porównałoby przejście z liniowych kodów kreskowych na kody 2D z przejściem z paliw kopalnych na pojazdy elektryczne pod względem potencjału pozytywnych zakłóceń, jaki ta zmiana ze sobą niesie.
Kod liniowy a kod 2D
Tradycyjne liniowe kody kreskowe zaczęły pojawiać się na etykietach produktów detalicznych w połowie lat siedemdziesiątych. Składające się maksymalnie z 13 cyfr (wspomniane numery GETIN) stanowiły pierwszy krok na drodze do unikalnej identyfikacji produktów, umożliwiając sprzedawcom detalicznym identyfikację konkretnych produktów i monitorowanie stanów magazynowych.
„Oryginalny kod kreskowy GS1 zapoczątkował cyfrową rewolucję, która na zawsze zmieniła sposób, w jaki świat prowadzi biznes – za pomocą prostego skanowania można było zidentyfikować produkt i podłączyć go do systemu komputerowego”, powiedział Steven Keddie, Starszy Dyrektor ds. Automatycznej Identyfikacji i Przetwarzania Danych w globalnej organizacji normalizacyjnej GS1.
„Każdej wielkości firma potrzebuje kodów kreskowych, aby prawidłowo identyfikować i sprzedawać swoje produkty w sklepach lub w Internecie. Umożliwiając udostępnianie wszędzie zaufanych danych wysokiej jakości, następna generacja kodów kreskowych 2D może pomóc w opowiedzeniu historii produktów – skąd pochodzą, co zawierają i gdzie przebywały w czasie swojej drogi w łańcuchu dostaw”, mówi Keddie.
„To z kolei eliminuje tarcia między partnerami biznesowymi oraz poprawia wydajność i bezpieczeństwo w całym łańcuchu dostaw, a moc przechowywanych danych pomaga rozwiązywać duże i złożone wyzwania branżowe” powiedział Keddie w rozmowie z Markem-Imaje.
Istniejące kody kreskowe EAN/UPC mają swoje ograniczenia, nie mogą przenosić bardziej szczegółowych danych – na przykład numerów identyfikacyjnych partii czy dat ważności – mogą być również znacznie większe niż kody 2D i, co najważniejsze, nie mogą wykorzystywać informacji dostępnych w Internecie bez dodatkowej aplikacji.
Ostatnio wiele marek odpowiedziało na zapotrzebowanie na większą liczbę danych, dodając do swoich produktów możliwe do śledzenia kody QR lub kody kreskowe Data Matrix. Pomimo oczywistych korzyści, stwarzają one również pewne wyzwania, dezorientując konsumentów i powodując pewne problemy z systemami skanującymi w punktach sprzedaży (POS), nie wspominając o zajmowaniu cennego miejsca na projekcie opakowania.
“Konsumenci, partnerzy biznesowi i organy regulacyjne domagają się większej ilości informacji o produktach. Kod QR wykorzystujący umieszczony w sobie GS1 Digital Link odblokuje autoryzowane dane zaufanego właściciela marki dla wszystkich stron, a ponieważ kod kreskowy jest obsługiwany przez Internet, łączy się bezpośrednio z Internetem”, wyjaśnia Keddie.
Przejście na kod kreskowy 2D: kluczowe czynniki
W odpowiedzi na to zapotrzebowanie na dane, organizacja non-profit GS1nadzoruje zmiany obejmujące całą branżę. GS1 Digital Link to prosta, oparta na standardach, struktura kodowania informacji w kodach kreskowych 2D, która umożliwia wykorzystanie sieci zgodnej ze standardami GS1. Należą do nich możliwe do śledzenia kody QR GS1 i bardziej kompaktowy GS1 DataMatrix. Takie warianty kodów kreskowych 2D zgodne ze standardem GS1 umożliwiają wszystkim – od skanerów w POS po aplikacje na smartfony i kamery, uzyskiwanie danych o produkcie, dostarczając kontrolowanych przez markę informacji w całym łańcuchu dostaw. Co ważniejsze, informacje zawarte w kodzie kreskowym można aktualizować w czasie rzeczywistym.
Przejście z kodów kreskowych liniowych na dwuwymiarowe wynika z wielu czynników, w tym:
- Zapotrzebowanie rynku na większą identyfikowalność i widoczność produktów, wykraczającą poza zwykłe informacje o cenach i stanach magazynowych
- Potwierdzenie, że kody SKU są przestarzałe w dobie Przemysłu 4.0
W następstwie pandemii Covid-19 wzrosło zapotrzebowanie ze strony zaznajomionych z technologią konsumentów na większą liczbę interakcji, które można łatwo zeskanować i uzyskać do nich dostęp za pośrednictwem smartfona.
GS1 Digital Link umożliwia przekazanie wielu informacji dla wszystkich ogniw łańcucha dostaw.
Oprócz czynników wpływających na konsumentów, takich jak większe zaangażowanie klientów, więcej informacji o produkcie na temat bezpieczeństwa żywności, składników i alergenów oraz cyfrowy dostęp do treści – na przykład kupony, możliwość wysyłki do domu i lokalizacja sklepu – kody 2D z obsługą GS1 Digital Link oferują detalistom i producentom marek wiele zalet, „ powiedział Keddie. „Obejmują one wzrost wydajności w zakresie automatycznego zarządzania zapasami (partia, data, automatyczne przeceny), identyfikowalność – wykorzystanie technologii 2D w celu umożliwienia automatycznej identyfikacji i przechwytywania danych (ang. Automatic Identification and Data Capture (AIDC)) od linii produkcyjnych do konsumentów – oraz ulepszone opakowanie, jako że kody kreskowe 2D mogą być mniejsze nić kody liniowe”.
Rémy Fontanet , Manager Produktu w Markem-Imaje, zgadza się. „Obecnie niektóre produkty mają zarówno kody liniowe, jak i 2D, ale przewidujemy, że zostanie to zastąpione jednym uniwersalnym standardem”, zauważa. „Będzie zawierać nie tylko numer GETIN, ale mnóstwo dodatkowych danych, które marki i sprzedawcy detaliczni będą mogli wykorzystać w celu poprawy serializacji i identyfikowalności – na przykład w zakresie przeciwdziałania podrabianiu i zgodności z przepisami – a także wydajności w całym łańcuch dostaw branży FMCG”.
Ma to szczególną wartość dla producentów działających w środowisku gospodarczym o wysokiej inflacji. Firmy znajdują się pod coraz większą presją, aby zapewnić wydajność linii produkcyjnej w małych seriach i przy dużych prędkościach, by móc szybko dostarczać swoje produkty na rynek (z prędkością mediów społecznościowych) i po właściwej cenie. Rewolucja w zakresie kodów kreskowych 2D zapewnia markom większą elastyczność w zakresie dostosowywania się do wymagań klienta bezpośrednio na linii produkcyjnej, a także reagowania na premiery produktów konkurencji i trendy rynkowe.
Bariery w przyjęciu kodów 2D
Powszechne przyjęcie kodów 2D jest jeszcze z wielu powodów odległe. Rozwiązania w zakresie szybkiego drukowania są ograniczone, a zapewnienie dobrej jakości druku może być trudne dla producentów. Producenci skanerów i drukarek podejmują jednak wyzwanie, pracując and rozwiązaniami, które spełnią wymagania dotyczące dużej szybkości i jakości druku, podczas gdy grupa fokusowa dostawców rozwiązań pod przewodnictwem GS1 opracowuje obecnie przewodnik instruktażowy dla producentów i sprzedawców detalicznych.
W Markem-Imaje zauważa się, że zarówno producenci, jak i menedżerowie marek, co zrozumiałe, pytają, jakie implikacje może mieć nowy standard kodów kreskowych, nie tylko pod względem inwestycji w nową technologię, ale także potencjalnego wpływu na procesy robocze, kontrolę jakości i wydajność.
W przyszłości produkty mogą mieć unikalne, serializowane informacje, co oznacza, że każdy produkt będzie miał swój własny numer referencyjny, co będzie wymagało inwestycji w oprogramowanie i sprzęt, który będzie w stanie przechwycić zarówno standardowe, jak i unikalne informacje, a następnie odtworzyć je z dużą szybkością na różnych podłożach.
Zespół ekspertów Markem-Imaje stoi na czele opracowywania rozwiązań do znakowania, które rozwiązują właśnie tego rodzaju problemy, torując drogę markom i producentom do czerpania pełnych korzyści z nowego standardu GS1 Digital Link.
Przyszłość należy teraz do kodów kreskowych 2D
Nowe standardy zgodności kodów kreskowych 2D są już stosowane w handlu detalicznym i według Keddiego GS1 zbiera pozytywne opinie zarówno od sprzedawców detalicznych, jak i konsumentów, przy czym ci pierwsi nie zgłosili żadnego zmniejszenia szybkości skanowania artykułów na minutę, a zauważyli znaczną poprawę wydajności, podczas gdy ta ostatnia grupa już czerpie korzyści z łatwych połączeń z treściami cyfrowymi.
Wierzymy, że firmy FMCG znajdują się na różnych etapach zaawansowania na drodze do wdrożenia GS1 Digital Link wewnątrz kodu kreskowego 2D. Na przykład niektórzy klienci już proszą o rozwiązania w zakresie kodu 2D; potencjalnym problemem jest jednak to, że informacje, które mogą obecnie dostarczyć, wykorzystują jedynie ułamek potencjału technologii.
To tego rodzaju pytanie muszą sobie teraz zadać firmy z branży FMCG, jeśli chcą cieszyć się przewagą pierwszego gracza w owym, wspaniałym świecie kodów kreskowych 2D. Ci, którzy znajdą prawidłowe odpowiedzi, mogą z niecierpliwością czekać na wiele korzyści płynących z tej rewolucyjnej innowacji.
Podczas niedawnego wydarzenia GS1 Global Forum 2023 kluczowi gracze, w tym producenci i dystrybutorzy pokazali, że rewolucja trwa. Z Markem-Imaje jesteśmy gotowi, prezentując nową, przełomową technologię Super Piezo InkJet (SPI), która pozwoli drukować i wykorzystywać pełny potencjał standardu GS1 Digital Link i innych zgodnych kodów kreskowych 2D nawet w najbardziej wymagających zastosowaniach.
Artykuł pochodzi z bloga Markem-Imaje, autor Erik Lagarde, kwiecień 2023 r.