Spis treści:
Jak uniknąć błędnych decyzji podczas zakupu drukarki inkjet? Wskazujemy najczęstsze błędy przy wyborze przemysłowej drukarki do znakowania produktów i opakowań jednostkowych. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i czym się kierować decydując się na rozwiązania inkjet.
Jak wybrać drukarkę przemysłową inkjet?
Nadruk daty przydatności, numeru serii, partii na produkcie czy opakowaniu na etapie produkcji jest praktycznie konieczny w każdej branży, z uwagi na obowiązek jednoznacznej identyfikacji wyrobu i monitorowania jego przepływu w całym łańcuchu dostaw. By zapewnić bezpieczne użytkowanie produktu, musisz go oznakować. W branży spożywczej czy napojowej może to być data ważności, w innych branżach charakterystyka produktu, jak temperatura, napięcie lub normy na kablach czy przewodach.
Obok innych sposobów znakowania, jak laser czy termotransfer, znakowanie inkjet jest w dalszym ciągu najbardziej popularną metodą, z uwagi na swoją uniwersalność i niskie koszty jednostkowe. Zatem większość zakładów produkcyjnych albo korzysta z takich drukarek, albo rozważa ich zakup. Rozpoczęcie działalności czy rozwijanie firmy samo w sobie jest ogromnym wyzwaniem, by jeszcze dodatkowo kłopotać się znakowaniem produktu i analizowaniem, czy jest ono efektywne kosztowo i wspiera Twoją markę.
Oferta drukarek przemysłowych inkjet jest dość szeroka – od najprostszych urządzeń o ograniczonych możliwościach, po te klasy premium, wydajne, oszczędne, o rozszerzonej funkcjonalności. Modele różnych producentów różnią się zarówno ceną, jak i jakością. Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, jak wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie.
Drukarka przemysłowa inkjet – jaką wybrać? Tych błędów unikaj!
Błąd 1: Brak uwzględnienia potencjalnych „ukrytych” kosztów
Najlepiej od samego początku rozważyć całkowity koszt posiadania drukarki. Koncentrując się głównie na cenie zakupu sprzętu, wiele rozwijających się firm nie zdaje sobie sprawy, dopóki nie jest za późno, że tania drukarka jest zwykle droższa w eksploatacji, a całkowity koszt jej posiadania jest wyższy. Nie martw się, że nie stać Cię na drukarkę wysokiej jakości – przekonasz się w dalszej części naszego poradnika, że drukarka wysokiej jakości jest w zasięgu Twoich możliwości. Przyjrzyjmy się temu bardziej szczegółowo.
Nieefektywne zużycie materiałów eksploatacyjnych
Niezależnie od dostawcy, w zastosowaniach związanych z kodowaniem przemysłowym, potrzebne są dwa materiały eksploatacyjne: atramenty i rozcieńczalniki. Zadaniem rozcieńczalnika jest stabilizacja technicznych parametrów atramentu. Właściwa kombinacja gwarantuje nadruki wysokiej jakości.
Oszczędności na cenie urządzenia wynikające z zakupu taniej drukarki zwykle są szybko niwelowane przez większe koszty zużycia atramentu i rozcieńczalnika, jak również utylizacji odpadów. Przykładowo, porównując zużycie rozcieńczalnika w kartridżach o tej samej pojemności od dwóch konkurencyjnych producentów, w przypadku jednego z nich będziesz potrzebował prawie dwóch wkładów rozcieńczalnika, aby oznakować tę samą liczbę opakowań. Dochodzą do tego dodatkowe kilogramy zużytych kartridży do utylizacji.
Odpady
Przy wyborze drukarki, warto również uwzględnić ilość generowanych odpadów w postaci błędnie bądź nieczytelnie oznakowanych produktów, ponieważ ich utylizacja wiąże się z wysokimi kosztami i stratą czasu. Drukarki wyposażone w opcję automatycznego czyszczenia głowicy gwarantują wysokiej jakości nadruk od pierwszego kodu, nawet po tygodniach przestoju. Używanie drukarek wyposażonych w inteligentny system zarządzania materiałami ograniczy koszty, straty atramentu lub błędy operatora (na przykład wybór nieodpowiedniego atramentu do drukarki).
Warto używać wysokiej jakości atramentów, dostosowanych do modelu drukarki. W innym przypadku głowica drukarki może się zatkać, nadruki będą brzydkie lub nieczytelne i trzeba będzie powtórzyć produkcję, nie wspominając o dodatkowych przestojach i nieplanowanych naprawach.
Sprawność urządzenia i konserwacja
Dzięki opcji automatycznego czyszczenia, Twoja drukarka będzie bardziej efektywna, a proces uruchamiania szybszy i łatwy. Im dłużej drukarka jest sprawna, tym wyższa wydajność produkcji, bez przerw serwisowych przeznaczonych na eliminację usterek. Drukarka dobrej jakości powinna mieć potwierdzoną niezawodność i zapewniać co najmniej 8000 godzin nieprzerwanej produkcji, zanim będzie wymagać prewencyjnego przeglądu.
Powinieneś również rozważyć łatwość wykonania przeglądu. Konstrukcja niektórych drukarek jest tak skomplikowana, że wymaga, by to dostawca dokonywał przeglądu i serwisował urządzenie. Inne modele możesz serwisować samodzielnie, ale dostęp do części jest utrudniony, co zabiera dużo czasu, który mógłby być przeznaczony na produkcję. Przed zakupem drukarki poproś dostawcę, by zademonstrował, w jaki sposób to wykonać.
Na przykład konstrukcja drukarki Markem-Imaje Intelli’Swap umożliwia wymianę obwodu atramentowego w ciągu zaledwie 6 minut, bez rozlewania atramentu i ewentualnych strat. Operator za pomocą jednego kliknięcia z wykorzystaniem dołączonego narzędzia wymienia zużyty obwód na nowy.
Błąd 2: Zamrożenie kapitału
Chcąc z sukcesem rozwijać swój biznes, musisz zabezpieczyć kapitał, by lokować go tam, gdzie przyniesie największe korzyści. Aby uniknąć początkowych kosztów sprzętu do kodowania i nieprzewidywalnych wydatków operacyjnych oraz serwisowych, niektórzy przedsiębiorcy chętnie korzystają z opracowanych dla nich programów wypożyczenia drukarek, dostosowanych do skali i profilu ich produkcji.
W ramach stałej miesięcznej opłaty pokrywającej koszt najmu i serwisowania urządzeń, bez ponoszenia inwestycji kapitałowych, można korzystać ze sprzętu oraz pełnej obsługi serwisowej i regularnych przeglądów w dogodnym dla siebie okresie. Bez niespodziewanych kosztów, z minimalnym wpływem na przepływ gotówki w Twoim przedsiębiorstwie.
Błąd 3: Niewystarczająca jakość i trwałość kodów
Wybór nieodpowiedniej drukarki lub niedopasowanie atramentu może skutkować wydrukiem kodów, które są niekompletne, rozmazane, wyblakłe lub wytarte – drukowanie takich kodów mija się z celem. Dla fabryki oznacza to powstawanie odpadów. Gdy tak oznakowany produkt pojawi się na rynku, nie można go skuteczne monitorować, co potencjalnie może przyczynić się do nałożenia kar na producenta. Odbija się to również negatywnie na Twojej marce i szkodzi wizerunkowi firmy, gdyż nie zapewnia konsumentowi dostępu do informacji, które są niezbędne do tego, by bezpiecznie korzystać z produktu. Otwiera to również możliwość jego fałszowania.
Niskiej jakości kody powstają z powodu używania niskiej jakości drukarek i materiałów lub niedopasowania atramentu do znakowanego podłoża. Dlatego tak ważne jest, by wybrać wiarygodnego dostawcę, który dysponuje szeroką gamą atramentów i starannie dobiera rozwiązanie dla danej aplikacji.
W sekcji poświęconej odpadom wspomnieliśmy już, jak ważna jest jakość atramentu, kwestię dopasowania atramentu do znakowanego podłoża omówiliśmy w jednym z fragmentów odnoszących się do zabezpieczenia na przyszłość. W tym miejscu skupimy się na doborze odpowiedniej drukarki. Pytania dotyczące dostawcy, które warto sobie postawić, to:
- Jakie jest jego doświadczenie?
- Jakie cechy powinna posiadać drukarka, by zapewnić wysoką jakość druku?
- Jakimi referencjami może pochwalić się dostawca w zakresie niezawodności i rezultatów?
Na przykład firma Markem-Imaje działa w branży znakowania od dekad – ma zatem wszechstronne rozeznanie w technologii ciągłego druku atramentowego od wewnątrz i na zewnątrz. Setki tysięcy drukarek inkjet Markem-Imaje zostało zainstalowanych w fabrykach na całym świecie, we wszystkich branżach przemysłowych. Gdy firma ta wprowadza nowe produkty na rynek, ich konstrukcja opiera się na mocnych fundamentach wiedzy i technologicznego know-how.
Dla przykładu, wszystkie drukarki inkjet małych znaków Markem-Imaje są wyposażone w opatentowaną technologię Intelli’Jet, która automatycznie dostosowuje ciśnienie atramentu. A dokładniej, czujniki kontrolują, mierzą i dostosowują prędkość strugi, zależnie od warunków otoczenia, gwarantując precyzyjne pozycjonowanie kropli, stałą i wysoką jakość kodu. Za każdym razem.
Błąd 4: Skupianie się na teraźniejszych potrzebach bez uwzględniania wymagań przyszłości
Gdy rozpoczynasz produkcję, Twoje potrzeby w zakresie znakowania mogą wydawać się dość proste. Na przykład dla dostawcy owoców i warzyw, może to być data przydatności do spożycia na torebce lub kartonie. Z biegiem czasu prawdopodobna jest dywersyfikacja produktów. Mogą to być przetwory owocowe w niewielkich pojemnikach PET i soki w szklanych butelkach, produkowane na dwóch kolejnych liniach dla różnych rodzajów produktów. Ważne stanie się również znakowanie opakowań zbiorczych i palet.
Być może pojawi się potrzeba wprowadzenia działań promocyjnych wspierających sprzedaż, wykorzystujących kody QR do loterii lub wprowadzenie dodatkowych procedur, by sprostać nowym regulacjom na rynku. Z czasem produkty mogą być eksportowane do innych krajów, gdzie stosowane są bardziej restrykcyjne regulacje związane z użytkowaniem atramentu. Ponadto wzrost sprzedaży, wraz z towarzyszącą mu rozbudową linii produkcyjnych sprawi, że nadzorowanie operacji będzie znacznie bardziej złożone.
Wybór nieodpowiedniego rozwiązania do kodowania na wczesnym etapie może zahamować rozwój Twojej firmy. Może ono nie być wystarczająco elastyczne, aby skutecznie radzić sobie ze znakowaniem na zróżnicowanych materiałach opakowaniowych i z wymaganiami rynku lub może nie być w stanie wspierać automatyzacji i digitalizacji – kwestii, które stają się coraz ważniejsze, im większa staje się Twoja firma.
By uniknąć komplikacji i ewentualnych kosztów związanych z wymianą urządzenia, zadaj następujące pytania:
Jak zróżnicowane i do jakiego stopnia zgodne z przepisami jest portfolio atramentów oferowane przez dostawcę?
Powszechnym błędem jest założenie, że atrament, który znakuje na jednym rodzaju opakowania, sprawdzi się równie dobrze na innych opakowaniach. Bardzo często nie jest to zgodne z prawdą. Niedopasowanie atramentu związane z ograniczonym portfolio dostępnym u dostawcy może prowadzić do pogorszenia przyczepności i pojawienia się problemów wspomnianych w punkcie 3.
Kolor nadruku to kolejny czynnik. Dostawca oferujący niewielki asortyment może ograniczyć możliwość wyboru najlepszego koloru opakowania dla Twoich produktów, ponieważ kontrast pomiędzy kodem a materiałem może być niewystarczający.
Zdarza się również, że dostawcy oferują atramenty, które są zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami lub na ograniczonym obszarze, bez uwzględniania standardów międzynarodowych lub nie biorą pod uwagę tendencji panujących na rynku. Dokonanie nietrafnego wyboru może prowadzić do nałożenia kar lub utraty reputacji marki, teraz lub w przyszłości.
Pracując z dostawcą takim jak Markem-Imaje, zmniejszasz to ryzyko. Producent ten oferuje na tyle szeroki wybór atramentów, że cokolwiek chcesz oznakować – plastik, tekturę, metal, folię, papier czy szkło – ma atrament, który zapewni trwały i zgodny z przepisami nadruk. Markem-Imaje dysponuje nawet atrakcyjnym cenowo atramentem bez MEK’u, który zmniejsza emisję lotnych związków organicznych, zwiększa bezpieczeństwo operatorów, jak również nie wymaga tak rygorystycznej dokumentacji, szczególnie w przypadku eksportu. Ponadto, ma atramenty odpowiednie do opakowań zwrotnych, na których kody utrzymują się do momentu zwrotu opakowania, ale można je usunąć, aby po napełnieniu nanieść nowy kod.
Co więcej, atramenty Markem-Imaje są zgodne z kluczowymi międzynarodowymi regulacjami i zaleceniami związanymi z pakowaniem, takimi jak REACH*, HACCP**, Wytyczne EuPIA, Rozporządzenie Szwajcarskie oraz Wytyczne Nestle dotyczące farb do opakowań. Markem-Imaje posiada te certyfikaty w odróżnieniu od niektórych dostawców, którzy twierdzą, że ich atramenty są produkowane w zgodzie z przepisami, ale nie mają potwierdzenia niezależnych ekspertów. Im bardziej globalny jest Twój biznes lub jesteś poddostawcą do międzynarodowych koncernów, współpracując z zaufanym dostawcą tym bardziej możesz być spokojny, że jesteś zabezpieczony pod tym względem.
Filozofia Markem-Imaje to więcej niż tylko zgodność z przepisami. Firma nie tylko bierze pod uwagę istniejące regulacje, ale również rozważa, dokąd zmierzają, tak by zabezpieczyć swoich klientów na dziś i jutro.
Jak łatwo możesz przystosować drukarkę do nowych wymagań lub zintegrować ją z innymi urządzeniami?
W miarę wzrostu sprzedaży, będziesz potrzebował więcej drukarek do oznakowania indywidualnych produktów, o podobnych lub lepszych parametrach. Może będziesz musiał drukować bardziej zaawansowane kody, przykładowo kody kreskowe, kody 2D datamatrix lub QR. Potrzebny będzie sprzęt do oznakowania kartonów i/lub etykietowania palet. Im bardziej urządzenia są do siebie podobne, tym szybciej Twoi operatorzy opanują ich obsługę, co jest szczególnie istotne przy wysokich wydajnościach linii i niewykwalifikowanych pracownikach.
Urządzenia 9330 Markem-Imaje można stosować na liniach o prędkości do 4,4 m/s, drukują kilka typów kodów (łącznie z kodem 2D datamatrix), więc nadają się idealnie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Drukarka inkjet 9450 obsługuje linie do 6,6 m/s i ogromną gamę kodów, z uwzględnieniem tych najbardziej zaawansowanych. Markem-Imaje jest również jedną z nielicznych firm oferujących kompletne rozwiązania do znakowania opakowań zbiorczych i palet. Biorąc pod uwagę, że cały sprzęt Markem-Imaje ma podobny wygląd i sposób obsługi, przełączanie się między drukarkami jest proste, przez co szkolenia i błędy operatorów są ograniczone do minimum.
W miarę jak portfolio Twoich produktów rozrasta się, w celu podniesienia efektywności, zyskowności i precyzji, niezbędne staje się wprowadzenie automatyzacji procesów. Jako większy przedsiębiorca i zarazem bardziej pożądany cel dla sabotażu i podróbek, być może będziesz potrzebował wdrożyć rozwiązania chroniące Twoja markę.
Zwiększą się oczekiwania klientów, by skuteczniej monitorować produkty w przypadku wycofania. Odnosząca sukcesy firma będzie prawdopodobnie potrzebowała zaawansowanych systemów IT do udostępniania informacji, które pomogą w tym i innych aspektach działalności. Mogą to być na przykład:
- System Planowania Zasobów Przedsiębiorstwa do gromadzenia, przechowywania, zarządzania oraz interpretowania danych z wielu procesów biznesowych. Systemy ERP integrują wszystkie procesy niezbędne do prowadzenia przedsiębiorstwa, od konsolidacji danych na temat produktu poprzez monitorowanie zasobów takich jak gotówka, surowce oraz moce produkcyjne, jak również zarządzanie zobowiązaniami przedsiębiorstwa, takimi jak zamówienia czy wynagrodzenia.
- System Zarządzania Magazynem, który kieruje przyjmowaniem dostaw, optymalizuje przyjmowanie zamówień i ich wysyłkę oraz doradza w zakresie uzupełniania zapasów. Może również zarządzać operacjami łańcucha dostaw, od produkcji do magazynu, a następnie do sprzedawcy detalicznego czy centrum dystrybucji. System WMS może działać niezależnie bądź być częścią systemu ERP.
Wybór – już na wczesnym etapie – partnera, o którym wiesz, że jest w stanie bezproblemowo zintegrować się z Twoimi systemami zarządzania przedsiębiorstwem, zapewniając jednocześnie ochronę przed zwrotami, sabotażem czy fałszowaniem, zaoszczędzi Ci później wielu problemów operacyjnych i finansowych. Czynniki związane z zarządzaniem informacją, na które warto zwrócić uwagę:
- Czy system automatycznie wstawia szczegóły SKU z centralnego systemu danych produktu ERP, aby zminimalizować błąd ludzki?
- Czy komunikaty mogą zostać wysłane do wszystkich drukarek oraz urządzeń pakujących automatycznie lub za pomocą kilku kliknięć?
- Czy system oferuje możliwość weryfikacji kodu, by upewnić się, że właściwy kod znajduje się na właściwym produkcie?
- Jakie opcje zabezpieczeń przed fałszowaniem oraz serializacji są dostępne?
- Czy system może automatycznie przesłać dane produkcyjne z powrotem do systemów ERP i WMS, najlepiej w czasie rzeczywistym?
- Czy dostawca jest w dużym stopniu zależny od partnerów zewnętrznych, by dostarczyć powyższe rozwiązanie, zwiększając tym samym ryzyko problemów z integracją i opóźnień?
Markem-Imaje udostępnia najbardziej kompleksowe, sprawdzone, łatwe w integracji urządzenia do znakowania, materiały eksploatacyjne, oprogramowanie zapewniające bezproblemową integrację i najwyższej klasy działanie.
Błąd 5: Brak odpowiedniego poziomu wsparcia od dostawcy
Zdarza się, że pojawiają się problemy. Nawet z najlepszym produktem. Niektórych problemów nie jesteś w stanie rozwiązać samodzielnie. W takich sytuacjach zależy Ci na czasie. Powinieneś dokładnie przeanalizować potencjalnych dostawców pod tym kątem:
- Jak szybko mogą zaoferować części zamienne?
- Jakiej wielkości zespołem serwisowym dysponują?
- Jaki czas reakcji proponują?
- Jakie oferują warunki gwarancji?
- Jeśli rozwijasz produkcję w kraju, a może w skali międzynarodowej, czy są w stanie świadczyć usługi w Twoim zasięgu?
Jeśli przeanalizujesz 5 wyżej opisanych błędów i uwzględnisz poruszone w nich aspekty, będziesz mógł efektywnie kodować swoje produkty nie tylko dzisiaj, ale również w dłuższej perspektywie. Znakowanie będzie częścią działalności, o którą nie będziesz musiał się martwić, co pozwoli Ci skupić się na ważniejszych priorytetach biznesowych.