Jak znakowanie laserowe pozostawia niezatarty ślad w przemyśle kosmetycznym

Jak znakowanie laserowe pozostawia niezatarty ślad w przemyśle kosmetycznym

W świecie kosmetyków opakowanie jest integralną częścią produktu. Wysokiej klasy wyroby, takie jak luksusowe kremy, perfumy i produkty do makijażu, są zdefiniowane nie tylko przez ich zawartość, ale także wygląd, odczucie i jakość materiałów, w które są zapakowane. Opakowania i pojemniki na kosmetyki pełnią rolę zabezpieczającą, aby chronić cenne substancje, mają też za zadanie prezentować atrakcyjny, wysokiej jakości wygląd i jednocześnie zapewniać identyfikowalność i autentyczność produktu. Niezastosowanie się do tego może stanowić poważne ryzyko dla marek kosmetycznych. W Markem-Imaje wykorzystujemy przemysłowe rozwiązania laserowe, aby dostarczyć prostsze odpowiedzi na tego typu wyzwania.

Elastyczność lasera przemysłowego

Wszechstronność i bezpieczeństwo maszyny do znakowania laserowego sprawia, że idealnie nadaje się do branży, w której stosuje się opakowania ze szkła, twardego plastiku oraz metalu – czystego i pokrytego farbą. Kombinacja różnych długości fal lasera (w oparciu o technologię lasera CO2, włóknowego i UV) pozwala z powodzeniem znakować na wszystkich materiałach opakowaniowych i uzyskać pożądany efekt, niezależnie od tego, czy jest to oznaczenie numeru partii i daty ważności, kodu QR czy dekoracyjnego obrazu (logo).

Laser CO2 daje grubą kreskę znakującą i jest często używany do znakowania produktów na szybkich liniach o dużej wydajności. UV mają najcieńszą linię i oprócz podstawowego, kontrastowego oznaczania danych produkcyjnych często wykorzystuje się je do precyzyjnego, dekoracyjnego druku. Lasery UV i światłowodowe idealnie nadają się do gołych, twardych tworzyw sztucznych i gołych metali, takich jak aluminium lub błyszczące stopy, ponadto laser UV idealnie nadaje się do dekoracyjnego znakowania na szkle, np. logo i grafiki. Lasery CO2 doskonale nadają się znakowania na malowanych metalach i prostego znakowania na szkle oraz twardych lub malowanych tworzywach sztucznych.

Kosmetyki mogą być pakowane w opakowania zbiorcze, jak kartonikowe pudełko, które następnie owijamy w przezroczysty celofan. Do znakowania tego typu tektury bardziej popularny jest laser CO2, chociaż w przypadku powlekanej farbą tektury można zastosować też laser światłowodowy. Kluczowa różnica między kodowaniem CO2 a znakowaniem laserem włóknowym polega na tym, że o ile fala emitowana przez laser włóknowy może przejść przez przezroczysty celofan i znakować karton, laser CO2 musiałby znakować bezpośrednio na kartonie.

Dzięki przydatności do znakowania na szerokiej gamie podłoży i w wielu aplikacjach, laser przemysłowy ułatwia łamigłówkę pakowania kosmetyków. Laser jest nie tylko bardzo skuteczny, ale także znacznie atrakcyjniejszy pod względem estetycznym niż inne technologie kodowania. Jest to niezbędne w branży, w której wygląd i wrażenia dotykowe opakowania mają kluczowe znaczenie dla tożsamości produktu.

Walka z fałszerzami

Duża wartość, wysoka zyskowność, łatwy transport. To właśnie te cechy sprawiają, że wszelkiego rodzaju kosmetyki są głównym celem fałszerzy. Trendy takie jak „podróbki” lub podróbki otwarcie reklamowane w TikTok’u przyczyniają się do ciągłego wzrostu liczby podróbek na rynku. Czyni to znaczną szkodę markom i ich klientom.

Ale co by było, gdyby opakowania kosmetyków mogły funkcjonować jako istotny element programu przeciwdziałania podrabianiu i wykrywaniu nielegalnego handlu, zwiększając bezpieczeństwo marki? Pomagamy firmom kosmetycznym osiągnąć ten cel. Robimy to poprzez połączenie kodowania laserowego, które dostarcza kody kreskowe 1D lub 2D z ochroną marki za pomocą CoLOS®, naszego oprogramowania, które ułatwia weryfikację i identyfikowalność produktu. CoLOS® pomaga zapewnić zgodność produktu z przepisami, łatwo integruje się z resztą naszych najlepszych w swojej klasie urządzeń, a także z systemami informatycznymi innych firm, jak ERP (System planowania zasobów przedsiębiorstwa) i ze sprzętem komputerowym.

Dzięki temu produkty są autentyczne, bezpieczne i połączone, od fabryki do klienta. Podczas gdy fałszerze rzeczywiście dodają kody kreskowe do produktów, nasza technologia wykorzystuje kod QR lub kod kreskowy znajdujący się już na opakowaniu produktu, zamieniając wydrukowany laserowo znak w unikalny cyfrowy e-Fingerprint, który jest trudny do skopiowania. Zapewnia to firmom kosmetycznym kompleksową widoczność i szczegółowy wgląd w każdy konkretny produkt przechodzący przez łańcuch dostaw.

Laser jest na tyle wszechstronny, że dopasowuje się nie tylko do zmieniającego się kształtu produktów kosmetycznych, ale także do ich zmieniającego się rozmiaru. Zauważyliśmy trend w branży, w którym firmy znakują nie tylko opakowania, ale także same produkty.

Nasze rozwiązania w zakresie kodowania laserowego umożliwiają firmom znakowanie bezpośrednio na niektórych produktach, szczególnie w branżach takich jak kosmetyki. Zastosowanie kodowania laserowego UV pozwala nam na wykonanie nadruku o bardzo małych wymiarach, bezpośrednio na produktach, np. bardzo małego kodu kreskowego lub małego kodu QR. Tego typu kodowanie można wykonać niemal na każdej części produktu kosmetycznego.

Niezależnie od wymaganej skali, dodanie oznaczeń bezpośrednio na produktach, jeśli ma to zastosowanie, a także na opakowaniach, zapewnia kolejny poziom pewności. Oprócz tego, że jest to cenne z punktu widzenia spokoju ducha klienta, jest również bardzo korzystne dla wewnętrznego śledzenia.

Lepszy wgląd w łańcuch wartości

Dokładny wgląd w łańcuch dostaw jest niezwykle cenny. Wiedza ta to kolejny sposób, w jaki firmy kosmetyczne odnoszą korzyści z naszego połączenia kodowania laserowego i ochrony marki. Firmy mogą dokładniej i łatwiej prześledzić łańcuch wartości. Pozwala im to lepiej zrozumieć, gdzie i jak sprzedają, kim jest klient, gdzie się znajduje, który kanał dotarcia na rynek działa najlepiej – i inne kluczowe informacje

Pielęgnowanie lojalności klientów

Lojalność klientów jest kluczowa dla luksusowych marek kosmetycznych. Nasze rozwiązania w zakresie druku laserowego i zarządzania marką pomagają firmom pielęgnować tak ważne relacje z klientami.

Konsumenci kosmetyków mogą mieć pewność, że zakupiony przez nich produkt jest autentyczny i wysokiej jakości. Wspierane przez nasz pakiet ochrony marki, znakowanie laserowe pomaga również wzmacniać relacje z klientami, umożliwiając im wejście do Internetu i wykorzystanie kodu produktu do łatwego znalezienia informacji na przykład o składzie kosmetyku, a nawet ofert związanych z nowym zakupem. To skuteczny sposób na przekształcenie łańcucha dostaw w kapitał lojalności klienta.

Ograniczenie wpływu na środowisko

Marki działające w branży kosmetycznej mogą odnieść korzyści ze stosowania kodowania laserowego, aby pomóc im osiągnąć cele ESG i jednocześnie poprawić postrzeganie przez klientów. Firmy kosmetyczne odpowiadają na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na bardziej zrównoważone produkty, stosując więcej substratów odnawialnych i opakowań nadających się do ponownego napełnienia. Elastyczność lasera gwarantuje, że może on skutecznie znakować tego typu podłoża bez pogorszenia integralności czy jakości marki.

Ponieważ konsumenci coraz większą wagę przykładają do ekologiczności kupowanych przez siebie produktów, marki mogą wykazać, że wykorzystują druk laserowy w ramach swojej strategii środowiskowej, ponieważ nie wykorzystuje się w nim żadnych rozpuszczalników ani atramentów.

Nie ma konieczności kupowania, transportowania i przechowywania farb i rozcieńczalników, nie ma ich także w środowisku produkcyjnym czy w zakładzie, co sprawia, że jest to o wiele przyjemniejsze i zdrowsze miejsce dla pracowników.

Co więcej, gwarantowana trwałość kodowania laserowego bez możliwości ścierania, w połączeniu z pakietem ochrony marki, umożliwia firmom lepszy nadzór nad łańcuchem dostaw – to kolejna zaleta w dążeniu do bardziej ekologicznego biznesu.

Kształtowanie przyszłości kosmetyków

Branżę kosmetyczną definiuje innowacja, zarówno w zakresie produktów, jak i opakowań. Kosmetyki są coraz bardziej zróżnicowane pod względem formy i wielkości. Stanowi to złożone wyzwanie dla marek. Znakowanie laserowe jest w stanie rozwiązać ten problem, ponieważ można je dostosować do produktów wklęsłych, zakrzywionych i kulistych. Ta elastyczność umożliwia firmom wprowadzenie innowacji bez uszczerbku dla jakości i bezpieczeństwa produktów.

Kodowanie laserowe pozwala firmom zrobić coś innego, coś, co wyróżni markę na zatłoczonym rynku bez ryzyka utraty jakości, na przykład poprzez zastosowanie całkowicie przezroczystych opakowań lub błyszczącej, czarnej metalowej obudowy.

Ogromną zaletą naszego podejścia do znakowania laserowego dla klientów jest to, że zamiast narzucać metodę uniwersalną, tworzymy rozwiązania szyte na miarę dla każdego produktu. Zapraszamy producentów z nowym lub złożonym projektem produktu do nakreślenia swoich konkretnych celów dla konkretnego produktu, a następnie tworzymy dla nich próbki przy użyciu różnych drukarek laserowych. Dzięki temu znajdziemy odpowiedni koder laserowy dla danego produktu, niezależnie od jego skomplikowanej konstrukcji.

Znak sukcesu

To ciekawe czasy dla marek kosmetyków z najwyższej półki. W obecnym burzliwym klimacie gospodarczym „efekt szminki” oznacza, że konsumenci zwracają się ku luksusowi w przystępnej dla nich cenie, aby zadbać o siebie. Przewiduje się, że popyt klientów będzie rosnąć, a marki będą w dalszym ciągu wprowadzać innowacje w odpowiedzi na ten trend.

Tekst pochodzi z bloga Markem-Imaje. Autor Adam Królak, wrzesień, 2023

Podsumowanie